Followers

Wednesday, May 26, 2010

Taman Botanikal Melaka Bakal Muncul Terbaik Didunia

Taman Botanikal Melaka

AYER KEROH, 25 Mei – Kerajaan negeri sedang berusaha untuk menjadikan Taman Botanikal Melaka sebagai yang terbaik di dunia bagi menandingi populariti Taman Botanikal Singapura dan Bogor, Indonesia yang menjadi produk pelancongan utama di kedua-dua negara berkenaan.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, selain mengekalkan pelbagai spesis flora dan fauna di Taman Botanikal seluas 92.5 hektar, beberapa perancangan baru juga akan dibuat dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) bagi menarik kedatangan lebih ramai pelancong, tanpa menjejaskan keadaan semula jadi di taman berkenaan.

“Ada pelancong dari Eropah yang memberitahu bahawa Taman Botanikal Melaka adalah antara yang terbaik pernah mereka lihat di dunia kerana di sini suasananya kekal semulajadi di mana pokok-pokok dikekalkan, mankala di bahawanya dibiarkan seperti sediakala hingga menjadikan suasana di sini lebih redup, sejuk dan menarik,” kata Mohd Ali.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Botanical Garden Buggy Ride iaitu produk terbaru pelancongan yang menawarkan perkhidmatan buggy mengelilingi Taman Botanikal sejauh 4 kilometer untuk tempoh kira-kira 30 minit.

“Sebanyak 34 buggy iaitu 14 kereta dan 20 motosikal berkuasa elektrik disediakan bagi kemudahan pengunjung menikmati keindahan dan menghirup udara bersih dalam suasana yang cukup santai sekali,” kata Mohd Ali.

Ketua Menteri memberitahu, Botanical Garden Buggy Ride dengan kadar tambang RM10 seorang itu dimiliki oleh Perbadanan Hang Tuah Jaya (PHTJ) manakala KLM Management dilantik mengendalikan perkhidmatan berkenaan yang berharga RM3.5 juta.

“Kita mensasarkan sebanyak RM1.8 juta daripada seramai 180,000 pengunjung setahun,” ujar beliau.

Taman Botanikal Melaka yang dahulunya dikenali sebagai Hutan Rekreasi Ayer Keroh dilengkapi antaranya Taman Pra-Sejarah, Kampung Buku, Taman Cerita, Pentas Terapung, Jambatan Gantung dan Menara Tinjau untuk para pengunjung, trek berjoging serta kemduahan lain.

Mohd Ali memberitahu, Kerajaan negeri juga sedang merancang beberapa kemudahan lain di Taman Botanikal termasuk membina sebuah ‘rumah musim salji’ (winter house) yang akan dihiasi dengan tanaman bunga-bungaan dan buah-buahan musim tropika dan bunga tulip sebagaimana yang terdapat banyak di negara Belanda.

“Kita akan terus berusaha menjadikan Taman Botanikal sebagai tarikan pelancongan yang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan dan pembangunannya akan dilakukan tanpa menjejaskan ekologi semulajadi di kawasan ini,” ujar Ketua Menteri.

1 comment:

afzainizam said...

┌─┐ ─┐
│▒│ /▒/
│▒│/▒/
│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒
└┐▒▒▒▒┌
Peace no war...
Selamatkan Palestin.. Tanggungjawab Yang Wajib Ditunaikan ... Selamatkan Gaza!
Ratusan ribu rakyat Palestin berada di ambang kebuluran..

Misi KeAmanan dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

waaarrgghhh aku pernah sampai sini... beb dulu-dulu aku suka dating kat sini... tapi tu dulu lah... tempat ni banyak nostalgianya.... warrrgghhh dinaso tu aku tak leh tengok sedih

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails